zondag 26 augustus 2012

Koninklijk bezoek in de tuin!

Van de week zag ik vanuit mijn ooghoek iets raars in de vlinderboom. Toen ik beter keek zag ik ineens een gigantische vlinder (vergeleken bij de andere). Gelijk foto's gemaakt natuurlijk en naar binnen gerend om te kijken op de computer wat voor één het was...
Plaatjes vlinders
 Dit heb ik gevonden..

Er is een hapje uit de linkervleugel

De koninginnepage
Beschrijving
De koninginnepage heeft een afmeting van 50 tot 75 mm.
De koninginnepage is de grootste onder onze inheemse dagvlinders en voor velen ook de mooiste!
De grote veelkleurige pagevlinder is variabel van grootte en er is vooral verschil tussen beide geslachten.
De grondkleur van de vleugels is geel maar ook de kleuren zwart, grijs, blauw en rood komen voor.

Biotoop
Zowel droge als vochtige graslanden waar een hele reeks planten voorkomen van de familie van de schermbloemigen Umbelliferae .
Komt niet voor op plaatsen met intensieve landbouw.

Verspreiding
In onze streken : de koninginnepage kan verspreid over heel Vlaanderen waargenomen worden, maar voornamelijk in heuvelachtige streken.
Hij is zeldzamer in Nederland, waar hij alleen te vinden is in het zuiden.


Waardplanten
De wijfjes van de koninginnepage zetten hun eitjes af op verse blaadjes of later in de schermvormige bloemen van wilde en gecultiveerde peen (Daucus carota), engelwortel (Angelica sylvestris), pastinaak (Pastinaca sativa), venkel (Foeniculum vulgare), dille (Anethum graveolens) en vele andere.

Tips
Wie de rups van de koninginnepage ontdekt op het loof van de worteltjes in zijn groentetuin, kan deze rups gerust haar gang laten gaan.
Dergelijke rupsen komen nooit massaal voor en zullen niet veel schade aan de worteltjes in uw tuin toebrengen.
De rups is te herkennen aan haar groene kleur en aan de zwarte banden met oranje stippen.
Bij verstoring komt er een oranje klier tevoorschijn achter zijn kop.

Vlinders

Mooi,hé?! zowiezo zijn er erg veel vlinders dit jaar. Er waren momenten dat ik denk dat er minstens 50 vlinders tegelijk in de boom zaten!






2 opmerkingen:

aroma zei

Die grote rups hebben we ook weleens in je tuin gezien een paar jaartjes geleden. Met het een komt ook het ander. Kool witjes b.v.b.De kool planten op mijn moestuin zijn er niet zo geleukkig mee . Ook nog nooit zoveel slakken gezien als dit jaar en ze voorspellen ook een wespenplaag

Barbara zei

Ja, dat weet ik nog... die rups! Achter in de tuin in de seringen... Ik hoop dat ze er dan naast zitten wat betreft die wespen!!